Samuel, 17 år, lyfter 562,5 kilo!

12.03.2024

På sin första tävling i styrkelyft för ett par veckor sedan lyfte Samuel Rozsman sammanlagt 562,5 kilo. 195 i knäböj, 117,5 i bänkpress och 250 i marklyft.

Han tog inga risker i sin första tävling.

— Jag hade som mål att kvalificera mig till SM, så jag fokuserade på det. Annars hade jag kunnat lyfta mer, berättar Samuel som fyller 17 år i april och laddar nu för ungdoms-SM i Nässjö 26-27 april.

Samuel bor i Värnamo och tävlar för Värnamo Atletklubb.

Hur kommer det sig att du började med styrkelyft?

— Min äldre bror gymmade och han visade mig de flesta övningar. Sedan vet jag inte riktigt, men jag ville bli starkare.

Annars var det ishockey som var Samuels första sport.

— Jag har spelat hockey i åtta år, jag började med det i Ungern (Samuels familj flyttade från Ungern till Sverige för tre år sedan) och fortsatte lite här. Men jag tyckte det tog för mycket tid från skolan, så jag slutade.

Samuel är inne i en kraftig utveckling. Han berättade att han tog nytt personbästa i marklyft för två veckor sedan: 270 kilo.

— Det vill jag ta på SM också, kanske 280.

Med så bra personbästa är Samuel en av de allra bästa i sin ålder och viktklass (-93 kilo). Men konkurrensen i toppen är hård.

— Jag siktar på silver i SM, säger Samuel.